QR-koder, eller «Quick Response»-koder, er todimensjonale strekkoder som kan lagre informasjon i form av tekst, nettadresser eller annen data. Elevene kan enkelt skanne dem med kameraet på en mobiltelefon, et nettbrett eller en datamaskin med webkamera. Når koden skannes, åpnes innholdet umiddelbart, enten det er en nettside, en instruksjon, et bilde eller et spørsmål. Teknologien er enkel å bruke, og krever ingen spesielle apper i de fleste nyere enheter, noe som gjør den tilgjengelig for både elever og lærere.

Jeg brukte dette noe før, men jeg sluttet å utvikle opplegg til det da verktøyene som ga meg en QR-kode, rett og slett så shady ut. Det hjalp forsåvidt ikke at man tok telefonene fra elevene, men det er jeg for.

Det er imidlertid et ruskete hav av ulike verktøy der ute, og jeg fant SIMPLYQR fra Bullfolio. Et nyttig, trygt og rent verktøy som lærere (og alle andre) kan bruke. SimplyQR!

I undervisning kan QR-koder være et praktisk verktøy fordi de gjør overgangen fra oppgave til innhold sømløs. Elevene slipper å taste lange og vanskelige nettadresser, og kan få tilgang til ressurser på sekunder. Dette frigjør tid, reduserer tekniske hindringer og gir mulighet for mer varierte læringsaktiviteter. QR-koder kan plasseres fysisk i klasserommet, brukes på arbeidsark, integreres i presentasjoner eller plasseres ute i felt. På den måten kan læreren gjøre undervisningen mer interaktiv, fleksibel og effektiv, uansett fagområde.

I KRLE lager jeg Kahoots om verdensreligioner. Hver QR-kode fører til en egen quiz. En for islam, én for kristendom, én for hinduisme. Elevene scanner den koden som passer til stasjonen de står ved. Dette gøy og variert repetisjon.

Når vi jobber med temaer som krever litt geografi, eller at ulike historiske hendelser har skjedd innenfor et geografisk område, så lager jeg QR-koder til som legges inn på ulike kart som sender eleven videre til f.eks statistikk om fattigdom, utdanning og befolkning. Elevene scanner etter hvert som de går inn i kartløypa.

Dette gir mulighet til å trene både på kildebruk og kritisk tolkning av statistikk. Elevene får oppdaterte tall, og opplever at læringen blir mer relevant og konkret. Det sparer også mange tid at de finner de samme kildene. Og det blir en slags “reise inn i kartet”.

Det er også mulig for å lede elevene inn på for eksempel en padlet. Dette gjaldt spesielt da vi hadde telefoner. Nå deler jeg det bare rett på Teams. I KRLE bruker jeg QR-koder til å lede elevene til en Padlet der de skriver stikkord om etiske dilemmaer vi diskuterer. For eksempel: «Er det alltid galt å lyve?» Elevene legger inn korte refleksjoner anonymt. Dette gjør at selv de mest stille elevene deltar, og vi får et mangfold av perspektiver som vi kan ta utgangspunkt i for videre diskusjon i klassen.

Ledetråder i escape room
Jeg skal innrømme at det er en god stund siden jeg har tatt meg bryet, men QR-koder i escape rooms er gull. I KRLE har jeg laget et etikk-«escape room». Elevene finner QR-koder gjemt rundt i klasserommet. Når de scanner en kode, får de et kort moralsk dilemma de må løse for å få neste hint. Dette engasjerer elevene, om så bare fordi de slipper å sitte stille, og gjør at de jobber aktivt med fagstoffet. De diskuterer løsninger, bruker etiske modeller og samarbeider på en måte som er både faglig og motiverende.

Uansett, takk til Bullfolio for et nyttig verktøy. Jeg vet ikke hvor lenge det har vært ute, men dette skulle jeg hatt før jeg mista “driven” til å bruke QR-koder til praktisk undervisning.