Det siste året har AI blitt en del av hverdagen vår, hovedsakelig gjennom ChatGPT. Denne teknologien har åpnet opp for nye muligheter, samtidig som den har brakt med seg utfordringer og en viss grad av usikkerhet knyttet til hva dette egentlig innebærer.
For det første er det ingen som har fullstendig oversikt over alt som skjer på dette feltet – ingen har den fulle innsikten. Samtidig ser vi at teknologien gradvis integreres i klasserommene, og det kan være nyttig å skaffe seg litt kunnskap på området.
Det er egentlig ikke så viktig hvor du begynner, men vi har delt opp “kompetansepakken” i flere deler. Viss du er ny på området, anbefaler vi at du starter med del 1. Dette vil gi deg en god grunnleggende forståelse av temaet.
Viss du er lærer og ønsker å oppnå solid grunnkompetanse, vil vi anbefale at du ser “60 Minutes” og leser boken “Maskiner som tenker” av Inga Strümke. Da vil du sitte med mer kunnskap enn de fleste rundt deg.
Del 1 – Hva er kunstig intelligens
Start enkelt med å lene deg tilbake og se disse to videoklippene:
Kunstig intelligens forklart på 5 ulike nivåer (26 minutter)
60 minutes og kunstig intelligens (43 minutter)
Les boka til Inga Strümke eller Morten Goodwin.
De er like gode, men boka til Inga er marginalt nyere.
https://www.norli.no/forfatter/inga-strumke
https://www.ark.no/produkt/boker/fagboker/ai-9788282822015
Kompetansepakka til Udir om kunstig intelligens
Den er relativt ny og vil bli oppdatert, men du vil få læringen din inn i rammer. Krever Feide-pålogging.
https://bibsys.instructure.com/courses/637
De typiske leksikonartiklene
https://no.wikipedia.org/wiki/Kunstig_intelligens
https://snl.no/kunstig_intelligens
Del 2 Praktisk – AI-er til utprøving
Det er viktig at man ikke bare leser om hva AI-er kan gjøre. På denne lenken er det samlet utprøvd AI-er som er enkle å bruke og gir relativt gode resultater. De er gratis, men kan kreve en tredjepartsinnlogging som f.eks Google.
Egen side “Utvalgte AI-er”
Del 3 – Fordypning
Ravindran, A. (2022). Will AI Dicate the Future. Marshall Cavendish International.
Denne boka går litt mer i dybden på det tekniske, men fortsatt lesbar.
En animert forklaring på hvordan maskinlæring lærer en figur å gå
Del 4 – Nerdenivå – Forskningsrapporter
Denne metaartikkelen fra Inge Molenaar, 2022:
“Towards hybrid human AI-learning technologies”
Chounta, I.-A., Bardone, E., Raudsep, A. & Pedaste, M. (2022). Exploring Teachers’ Perceptions of Artificial Intelligence as a Tool to Support their Practice in Estonian K-12 Education.
Cope, B., Kalantzis, M. & Searsmith, D. (2021). Artificial intelligence for education: Knowledge and its assessment in AI-enabled learning ecologies.
Du, Y. & Gao, H. (2022). Determinants affecting teachers’ adoption of AI-based applications in EFL context: An analysis of analytic hierarchy process.
Kim, J., Lee, H. & Cho, Y. H. (2022). Learning design to support student-AI collaboration: perspectives of leading teachers for AI in education.
Nazaretsky, T., Ariely, M., Cukurova, M. & Alexandron, G. (2022). Teachers’ trust in AI‐powered educational technology and a professional development program to improve it.
Topal, A. D., Dilek, C. E. & Geçer, A. K. (2021). Chatbot application in a 5th grade science course.
Forelesningsrekke fra MIT
Leave a Reply