Etter å ha skrevet godt over tusen kommandoer, og lest litt om ulike former for kommandoer, så er det på tide å dele det i en artikkel som samler trådene.

Det er fullt mulig å bruke ChatGPT til å utføre ulike kontorarbeider for deg som lærer. Frem til skolen din har en databehandleravtale med en AI-leverandør er det ikke lov til å bruke AI sammen med elevarbeider. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan du kan utføre arbeid som å lage en plan for timen, lage ulike aktiviteter, lage diskusjoner, samt se på ulike kommandoer du som lærer kan bruke. Da ChatGPT er den mest kjente i skrivende stund, vil denne artikkelen ta utgangspunktet i denne chatroboten.

Hva er ChatGPT?

De fleste har fått med seg at ChatGPT eksisterer, men hva er det egentlig? Uten å gå dypere inn på kunstig intelligens, så er det en type språkmodell, en såkalt transformatorbasert språkmodell, som trenes på et stort datasett med tekst. Den er kledd inn i drakta til en chatbot, som genererer tekst. Den predikerer hva som skal være det neste ordet i teksten ut i fra det datasettet som er tilgjengelig.

Hva slags type kommandoer kan man brukes?

En kommando (også kalt prompts) er en setning eller et spørsmål som gir ChatGPT beskjed om hva du ønsker besvart eller generert. Altså hva du ønsker ut av svaret den skal gi. Dette kan være alt fra generell informasjon, spesifikke detaljer om et emne, en ferdigskrevet artikkel, hjelp til programmering og lignende. Det er viktig å merke seg at selv om boksen der du skriver inn kommandoen ser liten ut, kan du faktisk lime inn flere linjer med detaljert informasjon for å hjelpe ChatGPT med å forstå spørsmålet ditt bedre.

En veldefinert kommando kan hjelpe ChatGPT med å generere et mer nøyaktig svar som passer til dine behov og preferanser. Du kan bruke kommandoer til å gi kontekst eller bakgrunnsinformasjon som vil hjelpe ChatGPT med å forstå hva du er ute etter etter, og generere en mer relevant respons.

På denne måten kan en kommandoer hjelpe deg med å få mest mulig ut av ChatGPTs muligheter og gjøre dine samtaler med den mer effektive og nyttige.

I denne tabellen kan du se enkle kommandoer med eksempler.

KommandoEksempel
Hva«Hva er hovedstaden i Norge?»

«Hovedstaden i Norge er Oslo.»
Beskrive«Beskriv hovedstaden Oslo»

«Oslo er hovedstaden i Norge og en av de raskest voksende byene i Europa. Byen ligger ved Oslofjorden og er omgitt av skogkledde åser og innsjøer, noe som gir den en vakker naturlig beliggenhet. (…)»
Sammenligne (likhet/ulikhet)«Sammenlign Berg og Oslo»

«Bergen og Oslo er to av de største byene i Norge, og begge har mye å tilby besøkende og innbyggere. Her er noen sammenligninger mellom de to byene:   Beliggenhet: Bergen ligger på vestkysten av Norge, omgitt av fjorder og fjell. Oslo ligger på østkysten av Norge, ved Oslofjorden.»
Anbefale«Kan du anbefale en restaurant i Larvik?»

«Absolutt! Det er flere flotte restauranter å velge mellom i Larvik. Her er en anbefaling: “Bacalao” er en flott restaurant i Larvik sentrum, som serverer deilig mat inspirert av det spanske og portugisiske kjøkkenet. Restauranten har en koselig og uformell atmosfære, og er et flott sted å besøke for en romantisk middag for to (…)»
Hva tror«Hva vil skje viss jeg ikke betaler regningene mine?»
  «Hvis du ikke betaler regningene dine, kan det føre til flere uønskede konsekvenser. Her er noen eksempler: Betalingspåminnelser og gebyrer: Hvis du ikke betaler en regning innen forfallsdatoen, vil selskapet vanligvis sende deg en betalingspåminnelse eller et gebyr for forsinket betaling.»  
Definere«Kan du definere hva en stat er?»

«En stat kan defineres som en politisk enhet med et geografisk avgrenset område, som har suverenitet og ansvar for å styre og regulere aktiviteter innenfor sitt territorium. En stat kan ha et styresett som varierer fra demokrati til en monarki, og den kan ha en regjering som består av ulike grenser som for eksempel den utøvende, lovgivende og dømmende makt.»
Løsningsforslag«Hvordan løser jeg 9×9-5?»

«For å løse uttrykket 9×9-5, kan du bruke multiplikasjons- og subtraksjonsreglene for å forenkle uttrykket: 9×9-5 = 81-5 (fordi 9×9 = 81) = 76»  
Skrive en tekst«Skriv en artikkel om 2.verdenskrig, syv avsnitt, med underoverskrifter»

«Skriv en bloggpost om 2.verdenskrig»
«Skriv en tekst om pedagogikk, 1000 ord, ungdomsskolenivå»
Gi eksempler«Kan du gi eksempler på krigsforbrytelser?»

«Ja, krigsforbrytelser kan omfatte en rekke handlinger som er i strid med folkeretten og humanitære normer, og noen eksempler på krigsforbrytelser inkluderer: Massakrer på sivile: bevisste angrep på sivile, inkludert drap, lemlestelse og tvungen fordrivelse.»   «Gi meg ti diskusjonspunkter rundt kunstig intelligens»

«Ja, her er ti diskusjonspunkter rundt kunstig intelligens: Etikk og rettigheter: Hva er de etiske og juridiske implikasjonene av kunstig intelligens? Hvilke rettigheter har mennesker og hva kan og bør ikke tillates av AI? Jobber og arbeidsledighet: Hvordan vil kunstig intelligens påvirke arbeidsmarkedet, og hvilke jobber vil være mest utsatt for automatisering? Hvordan kan vi tilpasse oss for å sikre at folk fortsatt har arbeid og inntekt?»  
Gi ideer«Kan du gi meg noen ideer om personlig økonomi?»

«Ja, her er noen ideer om personlig økonomi: Lag et budsjett: Et budsjett kan hjelpe deg med å holde oversikt over inntektene og utgiftene dine, og kan hjelpe deg med å identifisere områder der du kan redusere utgiftene dine.»  

For å få enda mer ut av ChatGPT-kommandoer, burde kommandoene inkludere for eksempel emne, stil, tone og kontekst.

Youtube-kanalen The AI advantage har en rekke gode videoer om AI

Beste ChatGPT-kommandoer for lærere

For å få det beste resultatet fra ChatGPT, er det viktig å skrive klare og spesifikke spørsmål. Her er noen ting du bør huske på når du skriver spørsmål for ChatGPT:

• Vær spesifikk om oppgaven eller spørsmålet du vil at ChatGPT skal svare på. For eksempel, i stedet for å spørre «Skriv en historie om en drage», kan du spørre «Skriv en historie om en drage som er vennlig, og hjelper en gruppe tapte reisende».

• Gi kontekst for oppgaven. Dette kan inkludere informasjon om kontekst, karakterer eller bakgrunn for historien eller aktiviteten. Du kan for eksempel be ChatGPT om å «skrive en nyhetsartikkel en skole som skal legges ned i en liten by, inkluder konsekvenser for lokalsamfunnet og en uttalelse fra en politiker og foresatt».

• Bruk spesifikke ord og uttrykk for å lede til det rette resultatet. For eksempel, hvis du vil at ChatGPT skal generere en historie som er humoristisk, kan du inkludere ord som “morsom” eller “ler” i kommandoen, eller rett og slett skrive «skriv en morsom tekst om …».

• Bruk et klart og enkelt språk når du skriver forespørselen. ChatGPT er et kraftig verktøy, men det kan ikke lese tankene eller intensjonene dine.  

• Viss du skal bruke den opp mot elever, husk å tilpasse innholdet til alderen og ferdighetsnivået til elevene dine.

• Bruk tomme felt eller pseudonymer i stedet for elevdata. Ikke bruk noe form for data som kan knyttes opp til elever.

Hvilken målgruppe ønsker du å treffe?
Her definerer du målgruppe for ChatGPT. Det kan være barn, foresatte, grunnskolelærere osv. Jeg kan til og med spesifisere med en beskrivelse som «foreldre til barn i grunnalder».
Eksempel: «Skriv en artikkel om Donald Trump, målgruppen er ungdommer»

Hvilken form vil jeg ha resultatet i?
Her forteller du AI-en i hvilken form du vil ha teksten din i. En nummerert liste? En bloggpost? En paragraf? Et essay på 500 ord? Et dikt? Osv.
«Skriv et dikt om Donald Trump»

Hva ønsker du å inkludere?
Her skriver du opp alle elementene du vil skal være inkludert i svaret ditt.
«Skriv en tekst om USA sin styreform, må inkludere et avsnitt om Donald Trump»

 Hvilken stemning/vinkling skal være i svaret?
«Skriv et dikt som er irritert på lønnsoppgjøret»


Husk at du alltid kan omskrive, redigere og få ytterligere justering på svarene du får ut av ChatGPT. 

Da kan du bruke kommandoene “Skriv om …” “Skriv om og endre …” eller “Legg til …” for å justere resultatet.

Husk at ChatGPT er et verktøy som kan øke effektiviteten din, men det er alltid viktig å gjennomgå resultatet, og gjøre nødvendige justeringer før du deler det med elevene dine.

Og artikkelen er selvfølgelig ikke komplett før vi spør ChatGPT selv: